Η πόλη μας...
Φωτογραφικό αρχείο
Φωτογραφικό υλικό από το 750 π.χ μέχρι και την ομηρία της Πόλης μας.
Μία σπάνια φωτογραφία: αίθουσα του Επαρχιακού Μουσείου Αμμοχώστου με κάποια εκθέματα, ίσως από το Γυμνάσιο και το Θέατρο της Σαλαμίνας. Οσοι ξένοι καταφέρνουν σήμερα να φτάσουν ώς έκει λένε ότι οι βιτρίνες του είναι άδειες..
\
Αγγείο ελεύθερου ζωγραφικού ρυθμού (750 — 600 π.Χ.) βρίσκεται στο Κυπριακό Μουσείο και είναι σήμα κατατεθέν της Κύπρου, όπως και τα μοτίβα του.
Προτομή της Αρσινόης Β' Φιλαδέλφου σε χρυσό οκτάδραχμο του Πτολεμαίου Ε΄ Επιφανούς (204—3 π.Χ.) από το νομισματοκοπείο της Σαλαμίνας. Νομισματική Συλλογή Πολιτιστικού Ιδρύματος Τραπέζης Κύπρου.
Ο πήλινος ασκός της φωτογραφίας του 11ου π.Χ. αιώνα, με ιδιόρρυθμο σχήμα και ζωγραφικό διάκοσμο, εμφανίστηκε σε κατάλογο δημοπρασίας στο Λονδίνο, το 1991. Αγγεία παρόμοιου ρυθμού βρέθηκαν στη Νεκρόπολη του Αλαά, βορειοανατολικά της Σαλαμίνας, πριν από το 1974 από το Τμήμα Αρχαιοτήτων. Είναι πολύ πιθανόν το αγγείο αυτό να βρέθηκε στο ίδιο νεκροταφείο, που σήμερα είναι σε τουρκοκρατούμενη περιοχή. Ο ασκός επαναπατρίστηκε και δωρήθηκε στο Κυπριακό Μουσείο από το Ιδρυμα Λεβέντη στις 4 Οκτωβρίου του 1996.
1.
Ο κόμης Wilbrand του Oldenburg επισκέφτηκε την Αμμόχωστο το 1211 και μας πληροφορεί: «Η πόλις ήταν κτισμένη δίπλα στη θάλασσα, μ' ένα καλό λιμάνι, ελαφρά οχυρωμένο» («Exerpta Cypria», Cambridge, 1908). Το τείχος κατά μήκος του λιμανιού: ξυλογραφία του Tristram Ellis, «Twelve Etchings of the Principal Views and Places of interest in Cyprus», London 1879. Συλλογές Πολιτιστικού Ιδρύματος Τραπέζης Κύπρου, Β. 84.
2.
Αμμόχωστος, η πόλη και το λιμάνι, χαλκογραφία από το βιβλίο του Angelicus Maria Myller, «Peregrinus in Jerusalem, Vien & Nuremberg», 1735. Συλλογές Πολιτιστικού Ιδρύματος Τραπέζης Κύπρου, C. 77.
1.
Στους πύργους των τειχών της βενετσιάνικης Αμμοχώστου, η ποιητική φαντασία του Σαίξπηρ τοποθέτησε τον Οθέλλο, τον μελαψό Ενετό διοικητή της πόλης και έπλεξε την τραγική ιστορία του. Ο γωνιακός πύργος και η τάφρος γύρω από τον «Πύργο του Οθέλλου»: George Jeffery, «A Description of Historic Monuments of Cyprus», Nicosia 1918. Συλλογές Πολιτιστικού Ιδρύματος Τραπέζης Κύπρου, Β. 96.
2.
Η βορινή όψη του ναού του Αγ. Γεωργίου των Ελλήνων στην Αμμόχωστο. Η φωτογραφία από συλλογή Μπουρα, στο Μουσείο Μπενάκη. Ημερομηνία λήψης της φωτογραφίας: 25 Δεκεμβρίου 1970.
Το μοναστήρι του Απόστολου Βαρνάβα βρίσκεται ανάμεσα στην Εγκωμη και τη Σαλαμίνα. Εκεί, ο Αρχιεπίσκοπος Ανθέμιος, οδηγημένος από όνειρο, βρήκε το λείψανο του ιδρυτή της Εκκλησίας της Κύπρου, τον 5ο μ.Χ. αι. Στενά δεμένοι με το χώρο του μοναστηριού ήταν οι τρεις αδελφοί μοναχοί, Στέφανος, Βαρνάβας και Χαρίτων, που εξαναγκάστηκαν να εγκαταλείψουν το μοναστήρι και να τελειώσουν τη ζωή τους στις ελεύθερες περιοχές της Κύπρου.
Η πόρτα της εκκλησίας είναι ανοικτή, το εκκλησίασμα όμως δεν είναι μέσα. Παναγιά Φανερωμένη, Γαστριά Αμμοχώστου, άνοιξη του 1996.
Τρίκλιτη βασιλική του 5ου αιώνα είναι η εκκλησία της Παναγιάς Κανακαρίας, στη Λυθραγκωμη. Ο ψηφιδωτός της διάκοσμος διατηρήθηκε εν μερε και βρίσκεται σήμερα σε μουσείο.
Τύπος μονοκλιτου ναού με τρούλλο. Η εκκλησία του Αρχαγγέλου στο Φρέναρος, του 11ου ή 12ου αιώνα.
Παναγία Κανακαρία: τμήμα από την κεντρική παράσταση της αψίδας με την Παναγία και τον Χριστό, πριν από την ολοκληρωτική καταστροφή τους.